”Psykosyntes är en metod för psykologisk utveckling och självförverkligande för dem som vägrar att bli slavar åt sina inre spöken eller yttre påverkan, för dem som vägrar att passivt ge efter för det psykologiska spel som pågår inom dem, utan istället är beslutna att bli herrar över sina egna liv.”
Roberto Assagioli
I början av 1900-talet grundade den italienska psykiatern Roberto Assagioli, samtida med Sigmund Freud, Carl Gustav Jung och Sabina Spielrein, en humanistisk psykologi som han kallade psykosyntes. Psykosyntes är ett vetenskapligt koncept, neutral gentemot olika religiösa samfund och rörelser. Den strävar inte efter att ge en metafysisk eller teologisk förklaring till livet mysterium. Den leder till dörren, men stannar där.
Psykosyntesen – en del av den Transpersonella Psykologin
Den transpersonella psykologin innebär ett holistiskt synsätt med inkluderande av andlighet. Själens rop på tillblivelse genom vårt personliga varande. Den holistiska människosynen betonar människans obegränsade möjligheter till utveckling. Vi föds som andliga varelser och är här för ett syfte. Livet prövar oss och vi tvingas att anpassa oss för att överleva. På den resan utvecklar vi kontakten med vårt innersta väsen medan vi under alltför svåra omständigheter och påfrestningar riskerar att förlora oss själva och vår rätt till att leva som vi är ämnade att leva – nämligen i djup kärlek till oss själva och andra, för att finna kraft och lust att verka i gemenskap med andra människor. Vi behöver känna oss värdefulla för att finna mening med vår delaktighet.
Vi har alla en historia som format oss och kanske skadat oss. Det holistiska perspektivet omfattar både det som är patologiskt och det som inom oss är oskadat och ständigt helt. Det unika är att vi har en kreativ potential som hjälper oss att läkas och att stödja oss i att vilja bli de vi är. Vi är alltid mer än vad vi ser, mer än våra begränsningar.
Ett av de viktigaste bidragen till den moderna psykologin är psykosyntesens strävan och vilja att alltid se både det vetenskapliga och det andliga perspektivet i människan.
Jaget och dess delpersonligheter
Psykosyntesen arbetar utifrån teorin om ett jag, ett personligt själv, den klaraste punkten i varje individ. Jaget som aldrig värderar utan ser, konstaterar. Som stöd har jaget olika delpersonligheter som det verkar igenom. Och ytterst får jaget, det personliga självet, vägledning genom det Transpersonella Självet, som är kopplat till det gudomliga universum där vi alla är Ett.
Viljan
Viljans betydelse är en bärande del av psykosyntesen. Viljan har betydelse i förmågan att ta ansvar, se valmöjligheter och skapa drivkraften att verka för något i livet. Viljan kan även ses i andra perspektiv, exempelvis viljan till kärlek, kärleken är inte bara en känsla utan även en viljeakt. Ytterligare perspektiv är viljan till mening eller viljan att tjäna genom sina handlingar, sprungna ur kärlek till sig själv och nästan.
Olika metoder och betraktelsesätt
Psykosyntesen innebär att arbeta terapeutiskt med flera metoder än samtalet, såsom vägledda visualiseringar, enkla meditationer, gestalttekniker, skrivande och målande.
Assagioli, psykosyntesens grundare, betonar också att psykosyntes är ett betraktelsesätt som går att förena med vilket annat arbete som helst. Han skrev i ett brev till alla berörda psykosyntesinstitutioner:
Psykosyntes är inte en doktrin eller skola för psykologi; den är inte den enda metoden för självutveckling, terapi, utbildning, interpersonellt eller i grupp, den skulle kunna kallas en rörelse, en trend och ett mål. Där finns ingen ortodox i psykosyntesen, jag börjar med mig själv, som kan betraktas som dess exekutiva representant eller ledare. Var och en som verkar i psykosyntesen försöker att uttrycka och tillämpa dessa tankar på sitt eget sätt, och alla som läser eller lyssnar till budskapet, eller får gåvan att använda psykosyntesens metoder, kan avgöra hur framgångsrik han eller hon är i att förvalta och uttrycka dess väsen.